Nasze przedszkole

Nasza kadra

Rozkład dnia

Oferta/Cennik

Zajęcia dodatkowe

Nasze projekty

Aktualności

Standardy ochrony

Galeria

Kontakt

Ludzikowo

dla rodziców

Vestibulum ac diam sit amet quam vehicula elementum sed sit amet dui. Sed porttitor lectus nibh. Proin eget tortor risus. Vivamus suscipit tortor eget felis porttitor volutpat. Vestibulum ac diam sit amet quam vehicula elementum sed sit amet dui. Mauris blandit aliquet elit, eget tincidunt nibh pulvinar a. Curabitur aliquet quam id dui posuere blandit. Nulla quis lorem ut libero malesuada feugiat. Quisque velit nisi, pretium ut lacinia in, elementum id enim.

Curabitur arcu erat, accumsan id imperdiet et, porttitor at sem. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum ac diam sit amet quam vehicula elementum sed sit amet dui. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Donec velit neque, auctor sit amet aliquam vel, ullamcorper sit amet ligula. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae.

Dobre rady dla rodziców!

Jak przetrwać pierwsze trudne dni w przedszkolu?
Często pierwszy raz w życiu wasze maleństwo zostaje pod opieką innej niespokrewnionej osoby. Dzień spędzony w przedszkolu to wielka zmiana dla was i waszego dziecka. Istnieje kilka wypracowanych przez rodziców i pedagogów sposobów, które pomagają dzieciom w adaptacji do nowego środowiska.
Oto niektóre:


-Po powrocie do domu spędź czas z dzieckiem na wspólnej rozmowie. Porozmawiaj o jego wątpliwościach, odpowiadaj na wszystkie pytania;

– Wstawaj na tyle wcześnie, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności;

– Akceptuj uczucia dziecka, nawet wtedy, gdy są rozbieżne z twoimi przekonaniami;

– Nie przeciągaj pożegnania – nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym mu w danej chwili zależy;

– Pamiętaj o ubraniach na zmianę, pozostawionych w szatni w woreczku (majteczkach, rajstopkach, spodenkach, bluzeczce;

– Jeżeli możesz, to w pierwszych dniach odbierz dziecko wcześniej – np. zaraz po obiedzie;

– Nie wymykaj się cichaczem, dziecko poczuje się oszukane i straci zaufanie;

– Zawsze dotrzymuj danego słowa (głównie pory odbierania, możliwie konkretnie powiedz dziecku, kiedy je odbierzesz – np. po obiedzie, a nie „za chwilkę”);

– Pomagaj w samodzielności przez rozsądne ubrania (luźne spodnie – najlepiej na gumce, bluzy bez guzików, kapcie bez sznurowadeł);

– Zaopatrz dziecko w „opiekuna” w postaci ulubionej przytulanki (nie zapomnij jej zabrać z przedszkola z powrotem);

– Zostaw numer telefonu kontaktowego;

– Bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego;

– Zufaj paniom w przedszkolu;

– Uśmiechnij się!

POWODZENIA !!!

Jak rodzice mogą u swoich dzieci rozwijać pojęcia matematyczne?

Badania E. Gruszczyk  – Kolczyńskiej wykazują, że wiele dzieci napotyka na trudności w uczeniu się matematyki w szkole. Dlatego niezwykle ważne, aby właśnie w wieku przedszkolnym zatroszczyć się o rozbudowanie matematycznej sfery pojęciowej dziecka i o kształtowanie dojrzałości psychicznej do uczenia się matematyki. I tu warto wykorzystywać naturalne sytuacje, zdarzenia, okazje, które pomogą dziecku zdobywać doświadczenia logiczno- matematyczne.


Codzienne sytuacje dostarczają mnóstwo okazji do intuicyjnego określania aspektu porządkowego liczby np. na spacerze można wyodrębnić obiekty do policzenia, zastanowić się, ile ich jest- dużo, mało, a może da się je policzyć? Usiądziemy na piątej ławce, która to jest?

Podobne doświadczenia dziecko może zdobyć w trakcie porządkowania biblioteczki, układając zabawki itp.

Zrozumieniu, że liczba elementów w zbiorze jest stała mimo zmiany ich układu mogą służyć takie sytuacje jak:

– nakrywanie do stołu np. trzeba ustalić ile osób będzie jadło obiad, ile potrzeba krzeseł, talerzy, łyżek, widelców, trzeba policzyć, czy wszystkiego jest np. cztery, bo tyle osób będzie jadło obiad,

– wekowanie- dziecko może wybierać słoiki, a potem kompletować wieczka, może nałożyć wieczko na każdy słoik, policzyć osobno słoje, potem wieczka itp.,

– zakupy- dziecko sprawdza np. czy kupionych jabłek starczy dla każdego, czy jabłek jest tyle, ile osób itp.

Warto wykorzystać różne nadarzające się okazje do badania przez dziecko zmian zachodzących w otoczeniu, a potem komunikowania dorosłym swych hipotez. Bardzo kształcące są zwykłe zajęcia w kuchni, rodzice muszą jednak pozwolić dziecku przesypywać, odsypywać, a potem odmierzać miarką i liczyć, ile trzeba np. łyżek cukru, ile mąki, ile nalać kompotu, aby było sprawiedliwie, po równo. Przygotowanie posiłków i pieczenie ciasta, to sytuacje znakomicie nadające się do badania przekształceń zmieniających wygląd cieczy i masy, a także do gromadzenia doświadczeń dotyczących ustalania proporcji i przewidywania efektu końcowego procesu zmian. Wykorzystanie przez rodziców sytuacji życiowych do gromadzenia różnorodnych doświadczeń jest pobudzeniem do działania, pchnięciem do przodu. Dziecko będzie już samo wykorzystywać wszystkie okazje, aby badać, porównywać zasypywać pytaniami rodziców i innych dorosłych.

Zdaniem E. Gruszczyk- Kolczyńskiej bardzo ważne w edukacji matematycznej dziecka jest wykorzystywanie dziecięcych gier, głównie planszowych, właściwie dobranych i pożytecznych.

Podczas rozgrywania gier można:

– uczyć dzieci panowania nad sobą, także w sytuacji, kiedy nie wszystko przebiega po myśli dziecka,

– wyrabiać refleks i szybką orientację w tym, co jest aktualnie ważne do osiągnięcia celu,

– kształtowanie umiejętności interpersonalne dzieci, ważne dla zgodnego współdziałania w grupie,

– rozwijać dziecięcą pamięć, mowę i myślenie,

– doskonalić umiejętności matematyczne.

Ze względu na te i jeszcze inne wartości edukacyjne należy zadbać, aby dziecko miało do dyspozycji wiele zestawów gier. Gra nie może być jednak zbyt łatwa, bo niczego dziecka nie nauczy, nie może być także zbyt trudna, gdyż zniechęci i wystraszy. Podróż z dzieckiem samochodem, koleją jest również źródłem wielu inspiracji do tworzenia przez dziecko, rodzica zagadek matematycznych. Zachęcam rodziców do podzielenia się swoim doświadczeniami w stwarzaniu sytuacji wyzwalających u dzieci twórcze myślenie matematyczne.

Literatura: . E. Gruszczyk- Kolczyńska: Dziecięca matematyka Opracowała: Ewa Czapiewska

Przedszkole Niepubliczne LUDZIKOWO

ul. Dąbrowa 17/1 (osiedle Glinki)

85-147 Bydgoszcz

tel. +48 664 123 854

Godziny otwarcia

Przedszkole ze względu na pandemię,

jest czynne w godzinach:

Pon. – Pt.           06.30-16.30